Vizuális programozás
Nappali munkarend | |||||||
Gyakorlati jegy követelmények | Segédletek és ajánlott irodalom | Előadás témakörök | Gyakorlat témakörök | Irányadó kérdések ZH-hoz |
Tantárgyleírás
A kari tantárgyleírás rendszerben érhető el.Gyakorlati jegy követelmények
A félév során teljesítendő számonkérések és feladatok az alábbiak.- Elméleti ZH, amivel összesen 40 pont szerezhető. Ebből 20 pont megszerzése a minimum követelmény.
- A gyakorlati részből 60 pont szerezhető, ebből 30 pont megszerzése a minimum követelmény. A konkrét feladatokat és a határidőt a gyakorlatvezető határozza meg. Itt a hallgató három feladatot kell elkészítsen.
- Egy AppInventoros alkalmazás fejlesztése (10 pont).
- Egy adatbázis kezelést alkalmazó WPF alkalmazás fejlesztése (projektfeladat/nagyfeladat) (40 pont).
- Egy MAUI alkalmazás fejlesztése (10 pont).
Előadások témakörei
Tervezet, a tényleges haladás függvényében frissül a tartalom hetente.
- 09.07. Követelményrendszer ismertetése. Windows Forms alkalmazások rövid bemutatása.
- 09.14. Windows Presentation Foundation alapok.
- 09.21. Események és viselkedés. Űrlapok, adatbevitel és ellenőrzés (első rész).
- 09.28. Adatbázis elérés (bevezetés). Entity Framework Core alapú adatbáziselérés.
- 10.05. Adatbázis elérési módok (közvetlen, ODBC, OLE DB). ADO.NET. Adatelérési modellek. Kapcsolat nélküli adatbáziselérés. A kapcsolat alapú adatbáziskezelés részletes áttekintése. A provider-consumer modell fontosabb objektumai. Adatok módosítása és a módosítások érvényesítése az adatbázisban.
- 10.12. Űrlapok, adatbevitel és ellenőrzés (második rész). Ismétlés: Bevezetés a LINQ használatába. LINQ to Objects (Szótár/Számok demó). Lambda kifejezések. LINQ to DataSets. Adatkötés WPF alkalmazásokban.
- 10.19. Egyedi oszlopdefiníciók DataGridnél. WPF rajzolás. WPF animáció. Adatok mentése JSON formátumba és visszaolvasás. Adattárolás XML-ben.
- 10.26. Online előadás LINQ to XML. További szerializációs megoldások.
- 11.02. ZH
- 11.09. MAUI bevezetés.
- 11.16. MAUI.
- 11.23. Pót ZH.
- 11.30. MAUI esettanulmány.
Gyakorlatok témakörei
Minden gyakorlat előtt el kell olvasni az előző előadás anyagát, a kapcsolódó ajánlott irodalmat és a gyakorlathoz tartozó felkészítő segédletet. Ajánlott a segédletben szereplő mintafeladat kipróbálása a gyakorlatban. Az előadásanyag és a segédlet ismerete nélkül a gyakorlaton kiadott feladat nem oldható meg.
- 09.04., 09.07. AppInventor: Kapj el alkalmazás, Macskasimogató. Egyéni AppInventor feladat kiadása.
- 09.11., 09.14. Windows Forms bevezető alkalmazás: Gyümölcsárazó automata.
- 09.18., 09.21. WPF - Memóriajáték (1. rész). Csoportmunkában megoldandó WPF-es feladat (projektfeladat) kiadása + csoportok összeállítása. Projektfeladat formai követelmények ismertetése.
- 09.25., 09.28. WPF - Memóriajáték (2. rész). WPF - Képnézegető.
- 10.02., 10.05. Entity Framework Core + Model first adatbáziskezelés (Telefonszámok alk. - 1. rész). A gyakorlathoz SQL Server Management Studio (SSMS) és Devart Entity Developer Express előzetes telepítése is szükséges-
- 10.09., 10.12. Projektkonzultáció 1. (Bemutatandó eredmények: az alkalmazástól evárt funkcionalitás, tárolni kívánt adatok, egyed-kapcsolat diagram, entitásmodell/relációs modell diagram)
Fakultatív feladat egyéni feldolgozásra: AppInventor: Katica. - 10.16., 10.19. WPF + Entity Framework Core + Model first adatbázis kezelés (Telefonszámok alk. - 2. rész)
- 10.26. A hétfői gyakorlat elmarad Kő-papír-olló játék megvalósítása WPF-ben.
- 10.30., 11.02. Projektkonzultáció 2. (Bemutatandó eredmények: kész felület, CRUD műveletek lekódolva)
- 11.06., 11.09. MAUI - "Kapj-el" játék alkalmazás.
- 11.13., 11.16. MAUI - Teszt alkalmazás. Fakultatív feladat egyéni feldolgozásra: MAUI - Memória játék
- 11.20., 11.23. Csoportos projekt bemutatása.
- 11.27., 11.30. MAUI - esettanulmány.
Az AppInventor feladattal kapcsolatos elvárások
- A feladat egy szabadon választott alkalmazás készítése AppInventor segítségével, amit TEAMS-ben kell beadni. Az *.aia állományt és a Word formátumú képernyőképekkel ellátott szöveges magyarázatot kell feltölteni a TEAMS feladathoz. A magyarázó szöveg a program működését kell bemutassa.
- Beadási határidő: október 2.
A MAUI feladattal kapcsolatos elvárások
- A feladat egy szabadon választott alkalmazás készítése MAUI technológiával, amit TEAMS-ben kell beadni. A projektet *.zip tömörítéssel és a Word formátumú képernyőképekkel ellátott szöveges magyarázatot kell feltölteni a TEAMS feladathoz. A magyarázó szöveg a program működését kell bemutassa.
- Beadási határidő: november 24.
Projektfeladat dokumentációjával kapcsolatos elvárások
- A konkrét feladatot a gyakorlatvezető adja ki.
- Formátum: Word dokumentum + forráskód.
- Tartalmazza a hallgatók nevét, Neptun kódját, egyetem nevét, kar nevét, tanszék nevét, tantárgy nevét, dátumot, feladat címét.
- Tartalmazza a feladatkiírást.
- Részletesen, példán keresztül képernyőképek segítségével mutassa be az összes funkció használatát.
- Tartalmazza az egyed-kapcsolat diagramot, és az entitás diagramot/relációs diagramot részletes magyarázattal.
- Tartalmazza a forráskód állományok felsorolását, és mindegyik állomány esetében a tartalom pár szavas ismertetését.
- Tartalmazza a projekt osztálydiagramját és minden minden osztály esetén 3-5 mondatban az osztály szerepének ismertetését.
- Tartalmazza a felhasznált források megnevezését (irodalomjegyzék).
- A forráskód részletes magyarázatokkal legyen ellátva (ez nem része a beadott Word dokumentumnak).
- A word dokumentumot és a projektet tartalmazó ZIP tömörítésű állományt TEAMS-ben kell beadni. A csapat minden tagja fel kell töltse.
- Beadási határidő: november 24.